Taal: wie is er niet mee bezig? Blogs, twitters, tijdschriften, polemieken, ingezonden brieven, boeken. Er zijn heul veul mensen met evenveul meningen. Toch zijn er ook mensen die zich meer met taal bezig houden dan anderen. Daarom vraagt Milfje Meulskens hun mening over taal. De geïnterviewde deze week is Folgert Karsdorp, promovendus aan het Meertens Instituut
en Radboud Universiteit Nijmegen in het project Tunes & Tales.
1. Wat
betekent taal voor jou?
Data!!
2. Wat
vind je van spellingsregels?
Ik vind
spellingsregels zowel nuttig als schadelijk om dezelfde reden: mensen
die onzeker zijn over hun taal(gebruik) kunnen steun vinden bij
exogene normen zoals spellingsregels om zich ervan te overtuigen dat
ze voldoen aan de gestelde normen. Aan de andere kant zorgen deze
kunstmatige regels er juist voor dat die mensen zich onzeker voelen
over hun taal. Lastig dilemma dus. Het beste lijkt me de situatie
zoals die nu is. Er zijn duidelijke regels voor wie daar behoefte aan
heeft. Maar de echte spellingsfanatici mogen best wat milder zijn in
hun oordelen.
3. Erger
je je aan het taalgebruik van mensen?
Meestal vind
ik het vooral grappig en leuk als mensen dingen anders zeggen dan ik
zelf zou doen. Ik ben wel erg gevoelig voor lelijke uitspraak van
klanken en ik schrik er ook vaak van als de klanken heel anders zijn
dan ik gewend ben.
4. Waarom
denk je dat mensen zich ergeren aan taalgebruik?
Ik denk dat
dat puur op groepsvorming en status berust. Het is een sterk idee dat
“correcte” taal je aanzien en status geeft. Door te kennen te
geven dat je je ergert aan bepaalde vormen van taal zeg je: “wat
een gek gedrag vertonen die mensen, daar hoor ik gelukkig niet bij”.
Het omgekeerde lijkt me eveneens goed voorstelbaar. Mensen die voor
bepaalde groepen afwijken van het “Standaarnederlands”, kunnen
het taalgebruik van mensen die - wederom tussen aanhalingstekens -
“correct” spreken, ook behoorlijk storend vinden. Je praat zoals
de groep waar je bij wilt horen, en je zal je dan ook ergeren aan de
mensen uit andere groepen.
5. Waarom
computers en taal?
Computers
zijn dom, maar ook heel snel! Computers maken het mij mogelijk om
enorme hoeveelheden taal binnen enkele seconden te doorzoeken op
bijna alles wat ik wil. Daarnaast moet ik heel precies mijn vragen
formuleren, want de computer “snapt” niets en kan alleen volgens
strikte formalisaties van een probleem tot een oplossing komen. Dat
zijn voor mij twee grote deugden. Handmatig een corpus van een
biljoen woorden doorzoeken zou me waarschijnlijk een tiental levens
kosten en omdat ik dan niet overal met dezelfde precisie de
zoekopdracht uitvoer als een computer kan, zijn de resultaten ook nog
eens niet heel betrouwbaar.
6. Wat is
je lievelingswoord?
Het
woordje er.
Dat is echt bijzonder fascinerend. Het wel of niet gebruiken van er
heeft taalkundige al heel lang bezig gehouden en het heeft te maken
met allerlei factoren, van puur taalkundig tot genderverschillen.
Lees vooral het mooie onderzoek van Stef Grondelaers hierover! (Red: zie hier een inleiding daarover)
7. Heb je
een taalwens, en zoja, wat is het?
Het is een
beetje een illusie, maar ik zou heel graag zien dat mensen wat minder
onzeker hoeven te zijn over hun taal.
8. Wier
of wiens taalgebruik vind jij inspirerend?
Niet echt
een concreet persoon op het oog, maar ik heb veel bewondering voor
schrijvers die moeilijke problemen kunnen uitleggen op een manier die
goed te begrijpen is zonder daarbij de complexiteit van het probleem
te negeren.
9. Welke
taal zou je nog wel eens willen leren en waarom?
Haskell! Dat
is geen natuurlijke taal maar een programmeertaal, mag dat ook? Ik
vind de syntaxis en expressieve kracht van de taal bijzonder
fascinerend, en tegelijkertijd heel moeilijk maar dat is juist
aantrekkelijk.
10. Ken
je nog een leuke woordgrap, taalgrap of taalspelletje?
Lekker
flauw, uit de Nederlandse verhalenbank:
“Er zitten
twee maffiakippen op een stok.
Zegt
de een: ‘TOK.’
Zegt
de ander: ‘Are you tokking to me? DON'T TOK TO ME LIKE THAT!’”
Mee eens! Ik ben leerkracht aan een basisschool, en voorheen werkte ik in het speciaal basisonderwijs. Sommige kinderen konden een bladzijde volschrijven met maar één woord goed. Maar ik kon het wél lezen, dat is toch ook wat waard.
BeantwoordenVerwijderenzoals dit briefje wat ik kreeg en nooit ga weggooien: http://ikvoelspriet.blogspot.nl/2013/05/ik-hua-fan-jau.html