maandag 4 februari 2013

Woordwerpen: een nieuw taalspel! met woorden!


Welkom bij swerelds nieuwste taalspel! Het heet woordwerpen, of woordkotsen, of woordbarfen. Het is leuk, het test je semantische associatieve vaardigheden en het is ook nog eens semi-muzikaal. Je kunt het alleen spelen of met vrienden, en je hebt er alleen je brein en je tong voor nodig!


Regels
1.   De spelers zeggen omstebeurt een woord
2.   Die woorden moeten op een regelmatige beat worden uitgesproken, bijvoorbeeld 1 lettergreep per beat, met een snelheid van 1 beat per seconde. Er is dus sprake van ritme
3.   Spelers moeten met hun woord 2 beats vullen, en spreken één lettergreep per beat. Zo krijg je dus bv: bo-ter, ta-fel, Pe-ter
4.   Er is geen pauze tussen de beats. Spelers sluiten dus aan bij hun voorganger.
5.   Iemand is af wanneer z/hij geen woord meer weet te zeggen. Begin opnieuw.
6.   Wanneer iemand een woord voor de tweede keer noemt is z/hij af. Begin opnieuw.
7.   Wanneer iemand het ritme verbreekt is z/hij af. Begin opnieuw.
 Te moeilijk? Zie hier het eerste instructiefilmpje!
LET OP!
1.   woorden mogen maar één keer per ronde voorkomen.
2.   Het noemen van cijfers is verboden (en saai bovendien)

Tot zover is het wel ok, maar behoorlijk saai want heul langzaam. Hoe dit interessanter te maken? Nou:
  1. Een snellere beat. Bijvoorbeeld 2 lettergrepen per seconde.
  2. meer lettergrepen per beat. Een beat kan worden onderverdeeld in 2, 3, 4 of 5-en. Zo krijg je bijvoorbeeld: ap-pel-sap, waarbij ap-pel over de 1e beat wordt verspreid en sap op de 2e komt. Maar je kunt ook parallellogram zeggen. Dan komt pa-ral-lel-lo op de eerste beat, en gram op de tweede. Dat zijn voorbeelden van ongelijke verdelingen, maar je kunt natuurlijk ook een regelmatige verdeling maken: ha-ze-wind-hond, dus 2 en 2 lettergreep per beat.
  3. Je kunt OOK woorden van 1 lettergreep gebruiken, maar dan moet je dus wel 2 woorden per beurt uitspreken: bv. hond-kip De ervaring leert dat dit behoorlijk lastig is, omdat je heel snel moet nadenken.

    Toch moeilijk? zie hier instructiefilmpje 2!

Tips
  1. gebruik woorden uit hetzelfde semantische veld. Dat wil zeggen: woorden die een beetje met elkaar verweven zijn. Op die manier kun je vooruitdenken. Noem bijvoorbeeld veel fruit op.  Het enige gevaar is dan wel dat een andere speler het woord noemt dat jij net wilde noemen.
  2. Noem woorden waar andere spelers van in de war raken. Wat vaak werkt zijn taboewoorden, zoals pie-mel of schim-mel-korst
Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door Sofie La Bello.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten