Afgelopen zaterdag vond de Grote Taaldag plaats: een dag waarop tout
taalwetenschapland bijeenkomt om lezingen te geven en ernaar te luisteren, om
lekker bij te kletsen, maar niet in het minst ook om te horen wie-oh-wie er die
twee felgebeerde prijzen hebben gewonnen: de dissertatieprijs van AVT/Anéla en
de populariseringsprijs van de LOT. Titia Benders won de eerste, en u kunt hier
lezen waarom dat zeer terecht en geweldig is. De populariseringsprijs werd
gewonnen door de Taalcanon, al even zo
terecht en geweldig. Maar waarom is die prijs er eigenlijk? Wat is toch die LOT
waar ik het over heb? Omdat deze vragen aan de zin van Milfjes leven raken,
gaan we daar de komende tijd eens flink wat aandacht aan besteden.
De LOT is de Landelijkse Onderschoeksschool Taalwetenschap: een klup die
allerlei dingen organiseert waar je als taalwetenschappelijk onderzoekster
enorm bij gebaat bent. Bijvoorbeeld cursusweken voor PhD's, de Grote Taaldag,
een dissertatieprijs, een vet goeie nieuwsbrief zodat je op de hoogte bent van
wat je zoal niet mag missen, een deal met een drukker zodat je je proefschrift
makkelijker kunt publiceren, en ga zo maar door. Maar ook als je geen
taalwetenschapper bent, ben je blij met de LOT, vanwege de
populariseringsprijs.
Die
prijs
wordt ieder jaar uitgereikt ‘ter stimulering van het vervaardigen van
populair-wetenschappelijke bijdragen over een taalwetenschappelijk onderwerp.’ Kortom,
de LOT zorgt er niet alleen voor onderzoekers zelf, maar zorgt ook dat dat
onderzoek in de samenleving terecht komt.
Er is namelijk best een kloof tussen wat taalwetenschappers doen en wat het publiek weet. Op zichzelf is dat niet vreemd: die kloof is in meer of mindere mate inherent aan ieder wetenschappelijk veld. Niemand verwacht dat de leek volledig op de hoogte is van de recentste ontwikkelingen in een gebied, maar het is wel leuk als het Grote Publiek weet wat er speelt, waar men mee bezig is.
Bij taal is dat misschien nog wel belangrijker dan bij andere wetenschappen: iedereen is tenslotte de ganzen dag met taal bezig, en iedereen heeft er een mening over. Goed om dan te weten wat men doet, wat we eraan hebben, hoe rijk en breed het onderzoeksveld is, waarom het eindeloos interessant is, en waarom het oneindig veel meer is dan alleen spelling en "hun hebben". Op al die punten gaat de Taalcanon in. Heeft u hem nog niet? Kopen die handel!
Er is namelijk best een kloof tussen wat taalwetenschappers doen en wat het publiek weet. Op zichzelf is dat niet vreemd: die kloof is in meer of mindere mate inherent aan ieder wetenschappelijk veld. Niemand verwacht dat de leek volledig op de hoogte is van de recentste ontwikkelingen in een gebied, maar het is wel leuk als het Grote Publiek weet wat er speelt, waar men mee bezig is.
Bij taal is dat misschien nog wel belangrijker dan bij andere wetenschappen: iedereen is tenslotte de ganzen dag met taal bezig, en iedereen heeft er een mening over. Goed om dan te weten wat men doet, wat we eraan hebben, hoe rijk en breed het onderzoeksveld is, waarom het eindeloos interessant is, en waarom het oneindig veel meer is dan alleen spelling en "hun hebben". Op al die punten gaat de Taalcanon in. Heeft u hem nog niet? Kopen die handel!
Een
samenleving wordt rijker van kennis, dus ook van taalwetenschappelijke kennis.
Het is zonde als je onderzoek binnen de uni blijft hangen. Maar popularisering
is ook goed voor het onderzoek en de onderzoekers zelf. Zoals voormalig dissertatieprijswinnaar
en Milfje-coryfee
Mark Dingemanse het zegt: “Al populariserend leer ik
om mijn punten helderder te formuleren én ik doe interessante onderzoeksvragen
op. De leukste vragen komen vaak van leken, niet van collega’s.” (©
Gaston Dorren).
Milfje kan zich alleen
maar bij bovenstaande opvattingen aansluiten – we zijn tenslotte begonnen met
deze webstek om De Mensen blij te maken met Pure Kennis. Om ons
populariseringssteentje bij te dragen zullen we de komende tijd stukjes
schrijven over de genomineerden en hen (zo mogelijk) interviewen. De
populariseerders gepopulariseerd, aah recursie!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten