Translate Milfy!

woensdag 7 februari 2024

1 2 3 4 5 6 7 - Waar is schrijversduo Milfje gebleven?

Het laatste bericht op dit weblog dateert van 22 december 2021. Het voorlaatste althans, want hier is zowaar een nieuw bericht! Geen taalinhoudelijk blog, zoals de lieve volgers zo lang van ons gewend waren. Eerder een statusupdate. Want waar is Milfje gebleven?

Wat Milfje deed?

Milfje Meulskens was een pseudoniem van ons, Sterre Leufkens en Marten van der Meulen. We begonnen in 2012 in kleine kring met het schrijven van taalerotische verhalen. Dat smaakte naar meer (gadver), zeker ook omdat we ons allebei ergerden aan de gebrekkige onderbouwing waar het openbare taaldebat zo vaak aan leed. Dus begonnen we dit weblog op 22 december 2012, de dag dat de wereld zou eindigen. Al snel werd dat een succes. Inmiddels zijn de 604 blogs die we uiteindelijk publiceerden bijna 1,5 miljoen keer bezocht. Hoe noem jij knikkers? is met 20k bezoeken verreweg het populairst; op gepaste afstand volgen hits als Wat betekent fair enough? (14,4k), Grammatica versus spelling: de verschillen (13,7k) en Hoe hoort het, de uitspraak van quinoa? (9,8k). Het doet ons veel deugd dat op de zesde plaats Drie uitdrukkingen met poep staat - Elsevjee gaf ons niet voor niks het epitheton 'geforceerd jolig' mee, dat we met trots dragen.

Om maar even een cliché uit de erotiek te gebruiken: van het een kwam het ander. Zo begonnen we te schrijven aan wat uiteindelijk drie boeken voor Van Dale zouden worden (waarvan Marten aan de 3e niet meer meeschreef). We hielden interviews voor Onze Taal, werden vaste gasten op de radio, schreven voor De Standaard, stonden op Wonderfeel, deden samen schetenwappelijk onderzoek en wetenschapscommuniceerden daar weer over, enzovoorts undsoweiter et ainsi de suite. 


Al dat succes leidde echter vrijwel meteen tot minder aandacht voor de blog. Wanneer je het aantal blogs over tijd plot in een grafiekje, zie je dat de onvermijdelijke neergang al snel was ingezet. Dat betekent zeker niet dat Milfje stil zat of zit! Tenminste, de twee delen zijn afzonderlijk enorm actief. Alleen op andere plekken. Waar dan? Nou, schuif de stoelen aan, laat je speelgoed staan, dat zullen we eens vertellen.

Sterre

Milfje was voor mij heel belangrijk tijdens mijn promotie. Door het schrijven voor een groot publiek (jullie dus!) hervond ik mijn passie voor taal(wetenschap) in een tijd dat ik het allemaal behoorlijk eenzaam vond, dat onderzoek. Toen ik na mijn PhD aan de slag ging aan de Universiteit Utrecht, wist ik dus wel zeker dat ik de wetenschap wilde blijven combineren met wetenschapscommuniceren. Tussen de academische bedrijven door schreef ik mijn eigen boek (inmiddels ook als luisterboek verkrijgbaar #tipvoorniks), bleef ik interviews en andere artikelen schrijven voor Onze Taal, en werd ik taalvraagbeantwoordster bij KIJK Magazine. Sinds vorig jaar schrijf ik bovendien voor het prachtplatform NEMO Kennislink. Ik geef ook (gast)colleges over wetenschapsjournalistiek en populair-wetenschappelijk schrijven, want ik hoop dat nog vele studenten zo'n Milfje-achtig carrièrepad zullen afleggen.

Marten

Toen ik begon met Milfje zat ik in het laatste half jaar van mijn BA Engelse Taal en Cultuur aan de Universiteit Leiden. Ik volgde daar ook nog de ResMa Linguistics. Na een kort uitstapje als projectmedewerker bij de eerste editie van Staat van het Nederlands ging ik promoveren! Met veel plezier deed ik jarenlang onderzoek naar de ingewikkelde relaties tussen taalgebruik en taalnormen. Omdat het bloed kruipt waar het niet gaan kan, begon ik ook daarover regelmatig te schrijven voor een onderzoeksblog. Tegenwoordig schrijf ik columns voor de lage landen, en heb ik net een nieuw boek gepubliceerd: Het geheime leven van taalfouten. Net als Sterre ben ik ook Milfje-missionaris: ik geef cursussen wetenschapscommunicatie voor beginners aan onder andere promovendi van de Universiteit Leiden.

De toekomst

Milfje heeft ons ontzettend veel gebracht: van kennis tot netwerk, van uitlaatklep tot plezier. Het fijnst was altijd dat we het samen deden, en dat ons dat enorm veel lol opleverde. Een eigen blog is een geweldige speelplaats, waar je niet gebonden bent aan grensoverschrijdende redacteuren, nieuwswaarde of zelfs woordlimieten. Wie weet dat we ooit weer eens gaan posten hier. Het blijft een fijne, gratis, openbare plek, en mensen (jullie dus!) weten ons nog altijd te vinden. Dat vinden we een grote eer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten