Welkom bij swerelds nieuwste
taalspel! Het heet woordwerpen, of woordkotsen, of woordbarfen. Het is leuk,
het test je semantische associatieve vaardigheden en het is ook nog eens
semi-muzikaal. Je kunt het alleen spelen of met vrienden, en je hebt er alleen
je brein en je tong voor nodig!
Regels
1. De spelers zeggen omstebeurt
een woord
2. Die woorden moeten op een
regelmatige beat worden uitgesproken, bijvoorbeeld 1 lettergreep per beat, met
een snelheid van 1 beat per seconde. Er is dus sprake van ritme
3. Spelers moeten met hun woord 2
beats vullen, en spreken één lettergreep per beat. Zo krijg je dus bv: bo-ter,
ta-fel, Pe-ter
4. Er is geen pauze tussen de
beats. Spelers sluiten dus aan bij hun voorganger.
5. Iemand is af wanneer z/hij
geen woord meer weet te zeggen. Begin opnieuw.
6. Wanneer iemand een woord voor
de tweede keer noemt is z/hij af. Begin opnieuw.
7. Wanneer iemand het ritme
verbreekt is z/hij af. Begin opnieuw.
LET OP!
1. woorden mogen maar één keer
per ronde voorkomen.
2. Het noemen van cijfers is
verboden (en saai bovendien)
Tot zover is het wel ok, maar
behoorlijk saai want heul langzaam. Hoe dit interessanter te maken? Nou:
- Een snellere beat. Bijvoorbeeld 2 lettergrepen per seconde.
- meer lettergrepen per beat. Een beat kan worden onderverdeeld in 2, 3,
4 of 5-en. Zo krijg je bijvoorbeeld: ap-pel-sap, waarbij ap-pel over de 1e
beat wordt verspreid en sap op de 2e komt. Maar je kunt ook parallellogram
zeggen. Dan komt pa-ral-lel-lo op de eerste beat, en gram op de tweede.
Dat zijn voorbeelden van ongelijke verdelingen, maar je kunt natuurlijk
ook een regelmatige verdeling maken: ha-ze-wind-hond, dus 2 en 2
lettergreep per beat.
- Je kunt OOK woorden van 1 lettergreep gebruiken, maar dan moet je dus
wel 2 woorden per beurt uitspreken: bv. hond-kip De ervaring leert dat dit
behoorlijk lastig is, omdat je heel snel moet nadenken.
Toch moeilijk? zie hier instructiefilmpje 2!
Tips
- gebruik woorden uit hetzelfde semantische veld. Dat wil zeggen:
woorden die een beetje met elkaar verweven zijn. Op die manier kun je
vooruitdenken. Noem bijvoorbeeld veel fruit op. Het enige gevaar is dan wel dat een
andere speler het woord noemt dat jij net wilde noemen.
- Noem woorden waar andere spelers van in de war raken. Wat vaak werkt
zijn taboewoorden, zoals pie-mel
of schim-mel-korst
Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door Sofie La Bello.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten