Translate Milfy!

woensdag 29 juni 2016

Rijksmuseum maakt blij met dode mus en discrimineert bovendien

Vorig jaar kocht de Nederlandse staat twee schilderijen van Rembrandt. Daar was nog flink wat over te doen geweest: waarom zou je 80 miljoen betalen voor zo'n object, terwijl je dat ook gewoon in de cultuursector kunt pompen, of er iets anders nuttigs mee kunt financieren. Enfin: inmiddels hebben "we" ze samen met Frankrijk gekocht. Binnenkort zijn de portretten te bezichtigen in het Rijksmuseum. Van een kennis kreeg ik het volgende vreugdevolle bericht doorgestuurd: 

Zoektocht naar Marten en Oopjen van nu!

We ontmoeten ook graag de Martens en Oopjens van nu! Iedereen die met zijn paspoort of identiteitsbewijs kan laten zien dat hij/zij officieel “Marten” of “Oopjen” heet (letterlijk zo gespeld) mag ze gratis al een dagje eerder bekijken, op 1 juli. Neem je paspoort mee naar het Rijksmuseum (kassa 1 / ronde Infobalie) en wie weet zien je dan!
Kijk, dat is natuurlijk leuk voor Milfje-Marten! Ik neem vrijdagochtend vrij om naar het Rijks te gaan. Wel grappig, Oopjen, die naam kende ik niet. Best benieuwd was ik naar de verspreiding van die naam heden ten dage. Gelukkig is er een makkelijke manier om achter het voorkomen van namen te komen. Ik trok mijn digitale jasje aan, en toog naar de schitterende Voornamenbank van het Meertens Instituut.

Maar dan! Tot mijn verdriet komt de naam Oopjen tegenwoordig niet voor (zie maar hier) Dat is dus lekker makkelijk van het Rijksmuseum: gratis toegang beloven voor niet-bestaande mensen. Zo kan ik ook kadootjes weggeven: iedereen die VHLJLEIUXHB heet krijgt van mij een gratis massage. En het erge is: hiermee discrimineert het Rijks dus! Want er zijn minder dan 5 vrouwen in Nederland die "Marten" als volgnaam hebben. Alleen mannen lijken dus welkom bij de pre-show. Het is overigens mogelijk dat de naam wel voorkomt, maar dat hij niet in de Meertens database zit (hoewel onwaarschijnlijk).

Nu, het valt allemaal wel mee. Op zaterdag 2 juli is het museum voor iedereen kosteloos te bezoeken. En het Rijksmuseum hebben wij hoog zitten: een van onze eerste succesvolle blogs ging over hun! Maar zo'n actie, dat is toch wel jammer. Zoek het gewoon ff uit. Kleine moeite. 

2 opmerkingen:

  1. Ik dacht eindelijk een van de regels der Nederlandse taal te begrijpen, maar verkeer nu weer in opperste verwarring.... Laatste alinea hierboven: En het Rijksmuseum hebben wij hoog zitten: een van onze eerste succesvolle blogs ging over hun! Dat moet toch 'hen' zijn hier? Tenzij het blog ging over bijvoorbeeld hun collectie?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Frank,

      om eerlijk te zijn: het kan best dat het 'hen' moet zijn. Ik (Marten) zou het eerlijk gezegd niet weten. Ik gebruik NOOIT 'hen'. Ik vind de regel onhandig en onnodig. Sorry voor de verwarring, maar je kunt in z'n algemeenheid beter niet naar ons kijken voor exacte regelopvolging. Wij doen lekker waar we zelf zin in hebben, zoals ons goed recht is.

      Overigens: in Sterre's nieuwe boekje 'Taal' schrijft ze over deze kwestie, hoofdstuk 7 als ik me niet vergis.

      Verwijderen