Translate Milfy!

maandag 6 maart 2017

Billosofie? Ik heb een beter idee!

Zo, vandaag gewoon weer iets onvervalst vrolijks van Milfje. Iets van het Interweb, met humor om te lachen, maar ook met een leuk stukje over hoe woorden werken. Over memes, waar we gek op zijn. Zullen we die heites noemen? Mem: ik heb een beter idee. Huh?! Klinkt cryptisch he? Verder lezen, dan wordt alles duidelijk?


Zoals eenieder van jelui weet (mooi nieuw pseudoniem, Unider van Jelui!) staat het interweb vol van zogenaamde memes. Een meme is meestal een plaatje, waarbij telkens een andere tekst wordt geplaatst. Die tekst moet voldoen aan bepaalde regels, of op een bepaalde manier zijn opgebouwd. We schreven al eerder over pareltjes als Erhmagerd, Doge en andere. Nu viel het Milfje, als enorme memewatcher, onlangs op dat er een nieuwe meme was verschenen. Het plaatje wisselde, maar was altijd een stockfoto van twee of meer mensen die aan het overleggen waren. Dat zag er zo uit:


Deze vorm, met Bill en Phil, is behoorlijk populair, omdat er best veel woorden zijn die beginnen met deze twee namen. Het grapje is dat dit proces (nemen we aan) natuurlijk niet heeft plaatsgevonden. In dit specifieke geval werkt het niet heel goed, want Phil en Philadelphia hebben wel degelijk een verwant etymologische oorsprong in het Oud-Griekse philos/phileo. Maar gelukkig zijn er ook veel voorbeelden waarbij de woorddelen wel totaal verkeerd worden geïnterpreteerd. Kijk maar:


Het eerste deel van de naam Manhattan heeft, voor de goede orde, NIETS te maken met het woord man. Dit noemen we een volksetymologische verklaring: mensen denken een woord in een samenstelling te herkennen, maar eigenlijk zit dat woord er niet in. Dat kan komen doordat een woord uit een andere taal komt (zoals bij Manhattan, omdat die naam uit een lokale taal komt), of omdat woorddelen meerdere betekenissen of herkomsten hebben. Denk aan haar bijvoorbeeld, van de vrouw of je kapsel, zie het voorbeeld onderaan. 

Verreweg het bekendste voorbeeld van zo'n fout is history, waarin het woord his is te herkennen. Dat werd opgepikt door feministen, die zeiden dat het tijd was voor herstory. Ik heb nooit helemaal kunnen vaststellen hoe serieus dat was, maar dat de his in history verwant is aan het bezittelijk voornaamwoord is behoorlijke onzin. Nog onzinniger is het voorstel om heaven-o te zeggen in plaats van hell-o. 

Enfin, terug naar het meme. Daar kwamen nog meer variaties op, in verschillende subcategorieën, die vaak wel terug te voeren waren op het verschil tussen mannen en vrouwen. Hieronder een paar aardige voorbeelden, jelui kunt er ook gewoon lekker naar zoeken op Internet.
 
Ok, nog eentje dan, omdattie zo lekker afwijkt:
In het Nederlands heb ik dit meme nog niet gevonden. Wel hebben we natuurlijk een enorme hoeveelheid mopjes, waarin een woorddeel wordt vervangen door een gelijkklinkend woorddeel, maar dat is toch anders (skiwi, Kermit de Likker etc.) Omdat wij ook best van Nederlands houden, hier alvast wat voorzetjes. We zien uit naar jullie Heerlijke Herinterpretaties!

Bill: Hoe zullen we de Anton Wachter-serie, De Kleine Johannes en soortgelijke romans noemen?
Phil: Phildungsroman
Bill: Ik heb een beter idee.

Vrouw: Hoe noemen we een instrument om je kapsel in orde te brengen?
Man: Hemborstel
Vrouw: Ik heb een beter idee

Man: Hoe zullen we dat kleine stuk fruit noemen, dat een beetje lijkt op een sinaasappel?
Vrouw: Vrouwdarijn
Man: Ik heb een beter idee

5 opmerkingen:

  1. Hoe zullen we deze zanger noemen?
    Vrouw: Vrouwke Nelis.
    Man: Ik heb een beter idee.

    Hoe zullen we deze vreugdekreet noemen?
    Vrouw: Jannekepie.
    Man: Ik heb een beter idee.

    Hoe zullen we deze acteur noemen?
    Transgender 1: Geitpa.
    Transgender 2: Ik heb een beter idee.

    Hoe zullen we deze pasgeboren beestjes noemen?
    Vrouw: Meisje.
    Man: Ik heb een beter idee.

    Hoe zullen we deze Italiaanse stad noemen?
    Man: Ota.
    Vrouw: Ik heb een beter idee.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe zullen we een verbale cue voor een acteur noemen?
    Vrouw: Beatrix.
    Man: Ik heb een beter idee.

    Hoe zullen we een Centrale Ondernemingsraad noemen?
    Vrouw: Corry.
    Man: Ik heb een beter idee.

    Hoe zullen we zo'n klein kippetje noemen?
    Vrouw: Ingriduiken.
    Man: Ik heb een beter idee

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lekkere doordenkers allemaal, en zeer origineel! Ik vind Jannekepie denk ik de leukste :)

      Verwijderen
  3. Erik Bouwknegt6 maart 2017 om 23:03

    Fikkie: Hoe zullen we tien keer tien noemen?
    Minoes: Katterd!
    Fikkie: Ik heb een beter idee.

    Legolas: Hoe zullen we het getal na tien noemen?
    Gimli: Dwerg!
    Legolas: Ik heb een beter idee.

    BeantwoordenVerwijderen