Translate Milfy!

vrijdag 3 mei 2013

10^Taal...Daan Doesborgh


Taal: wie is er niet mee bezig? Blogs, twitters, tijdschriften, polemieken, ingezonden brieven, boeken. Er zijn heul veul mensen met evenveul meningen. Toch zijn er ook mensen die zich meer met taal bezig houden dan anderen. Daarom vraagt Milfje Meulskens hun mening over taal. De geïnterviewde deze week is Daan DoesborghDaan Doesborgh is dichter, boekwetenschapper en hoofdredacteur van Absint, het tijdschrift van het departement Neerlandistiek aan de UvA.



1. Wat betekent taal voor jou?
Het medium om me te uiten en in te denken. Dus kortweg: alles.

2. Wat vind je van spellingsregels?
Uitstekend, mits niet te willekeurig. De laatste spellingshervorming is een crime, wat mij betreft is de lol van dictees er nu ook af. De uitzondering regeert nu, en er is veel onlogische lelijkheid. Op het woord appèl hoort een accent.

3. Erger je je aan het taalgebruik van mensen?
Vrijwel voortdurend.

4. Waarom denk je dat mensen zich ergeren aan taalgebruik?
Ik kan alleen voor mezelf spreken, en de enige zonde op taalgebied vind ik slordigheid uit luiheid. 

5. Wat heb je liever, gesproken of geschreven taal?
Ik zou werkelijk niet kunnen kiezen tussen gesproken en geschreven taal. Het zijn twee zo totaal verschillende verschijningsvormen van dezelfde basis, dat dit is als vragen wat er lekkerder is: pizza of taart.

6. Wat is je lievelingswoord?
Dat is een moeilijke vraag, het wisselt. Zo nu en dan kom ik er weer eens eentje tegen, en dat is dan even mijn favoriet. Tot ik weer ergens verhapstukken lees, of belatafeld, of struweel, of boerendansfries.

7. Heb je een taalwens, en zoja, wat is het?
Ik zou heel graag zien dat het Duits naast de woorden ‘irgendwo’ (ergens) en ‘nirgendwo’ (nergens) ook het woord ‘hiergendwo’ (hier ergens) introduceert. Aan het Nederlands wil ik graag de onbepaalde hoeveelheid ‘een muif’ toevoegen. Dat is de forsere tegenhanger van ‘een beetje’, en gedraagt zich syntactisch hetzelfde. En dan is er natuurlijk nog het prachtige woord zdurf, het antoniem van tamelijk.

8. Wier of wiens taalgebruik vind jij inspirerend?
Wellicht een foute keuze, maar ik ben erg gevoelig voor de eloquentie van Bram Moszcowicz. Ik hou van mensen die zorgvuldig formuleren zonder te aarzelen. Fortuyn deed dat ook, Pechtold doet het ook nog.

9. Welke taal zou je nog wel eens willen leren en waarom?
Als boekwetenschapper loop ik er steeds weer tegenaan dat ik geen Latijn kan lezen. Dat zou ik graag leren. Als ik een nuttigere keuze moet maken zou ik kiezen voor Italiaans, of het restaureren van mijn Frans.

10. Ken je nog een leuke woordgrap, taalgrap of taalspelletje?
Ik kan er niet over uit dat vierentwintigletterwoord een vierentwintigletterwoord is, maar dat is niet echt een grap. Mijn favoriete Engelse woordgrap is denk ik deze: a termite walks into a bar and asks: where is the bar tender?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten