Translate Milfy!

woensdag 6 januari 2016

Woord van het jaar 2016: knusselen

Het zijn onzekere tijden. Vaste banen zijn er niet, de economie is niet wat ‘ie geweest is, en het klimaat verandert ook al de hele tijd. En als klap op de vuurpijl is is het in ons land totaal onduidelijk hoe je iemand eigenlijk fatsoenlijk moet begroeten! Gelukkig brengt het nieuwe jaar ons de redding voor dat laatste probleem. Want de woorden van het jaar 2015 zijn amper bekend, of het woord van het jaar 2016 is al bekend: knusselen.

Vroegâh toen alles nog duidelijk was, gaven Nederlanders elkaar ter begroeting of afscheid altijd 3 zoenen op de wangen. Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar in mijn generatie is het inmiddels anders: zeker bij intimi is 1 zoen gebruikelijk. Ik ben slecht met veranderingen, vandaar dat ik vaak gewoon doorzoen, en dan op genante wijze in de lucht kus.

Ik ga uit mijn lijden verlost worden, want de nieuwe begroeting die het volgens NRC helemaal gaat worden in 2016 is blijkbaar superduidelijk en voorkomt alle misverstanden. Na de eerste zoen trekken de begroeters hun partner naar zich toe voor een niet al te innige knuffel. Een eventuele tweede zoen wordt zo voorkomen, de partners kúnnen helemaal niet naar de andere wang bewegen. De kus+knuffel-combi die aldus ontstaat heet een knussel, het bezigen ervan heet knusselen.

Dat woord bestond eigenlijk al, als vorm van knutselen, maar dat is niet erg. Woorden kunnen hun strepen veranderen. Neem het woord overheidshacker: 10 jaar geleden was dat "iemand die de overheid hackt", nu is dat een "hacker in dienst van de overheid".

Nou lieve lezers, ik kan niet wachten. Allemaal een dikke knussel voor 2016, en dat we maar veel nieuwe woorden mogen maken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten