Translate Milfy!

maandag 1 februari 2016

Taal in 2015: de zelfbevlekkende recensie

Och wat zijn wij heden blij: vorige week verscheen Milfjes eerste boek, Taal in 2015. We gaven jullie al wat teasers van wat erin staat, maar vandaag presenteren we ook nog eens een stukje over waaróm dat er dan in staat. Een soort zelfrecensie. Je kunt dat ook reclame noemen, en dat mag: dit stukje is absoluut bedoeld om te laten zien wat voor gaaf boek Taal in 2015 wel niet is. We raden jullie allemaal aan het boek dus ook te kopen. Verwacht geen objectiviteit. Verwacht wel iets meer achtergrond bij dit schitterende boek.

Ter boeke! Wat kun je allemaal vinden in dit schitterende jaaroverzicht?

Keigave vormgeving. Herinneren jullie je nog dat kilosweete Verhalen over taal, het jubileumboek van Van Dale, dat vorig jaar verscheen? Wij waren daar nogal lovend over, omdat we het cool AF vonden. Ook de vormgeving vonden we toen al dope. En wie ketste onze verbazing en blijdschap dat we dezelfde vormgeefster kregen: Ellen Spanjaard! Echt, Taal in 2015 is door de vormgeving een dynamisch boek geworden. Iedereen zegt het: wat ziet het er mooi uit! Veel te zien, doch strak. Een genot voor het oog.

Lekker veel wetenschap. Vanaf het begin was duidelijk dat er ook wetenschap in moest. Immers, dat is waar Milfje voor staat. De folks@Van Dale waren ontvankelijk voor dat idee, en dus staat er iedere maand een artikeltje over een wetenschappelijk werk of ontdekking van 2015. Over Nederlandse werkwoorden bijvoorbeeld, over de relatie tussen taal en klimaat, over Nederlandse Gebarentaal, en nog veel meer.

Eindeloos veel taal. Jongens wat is er toch veel gebeurd in 2015. Van een taalspeeltuin in Rotterdam tot het overlijden van Drs. P. Nieuwe woorden. Taaltrends. Taalprijzen. Liedjes. Echt ongelooflijk veel. En al die dingen staan gewoon in dit boek! Het geeft daarmee voor het eerst een overzicht van het taaljaar, in plaats van het woordjaar, zoals o.a. Ewoud Sanders en Ton den Boon al eerder deden, en zoals onlangs ook werd gedaan voor 2015 door AUP. Stuk voor stuk leuke en interessante boeken, zonder meer. Maar er is meer! Woorden staan ook in Taal in 2015, maar wij kijken ook voorbij het woord. Wij geven zin (hoera woordgrap!).

Meer dan alleen Milfje. Wij hebben behoorlijk op de geforceerd jolige rem getrapt bij het schrijven van het Boek (dat moet er in dit stukje dus ff uit). Als je desondanks denkt "Die Milfje, die kan me wat", dan heb ik goed nieuws: wij hebben maar de helft van het boek geschreven. De andere helft van het boek is geschreven door niemand minder dan Ton den Boon en Ruud Hendrickx, de hoofdredacteuren van Van Dale. En weet je: die schrijven zo mogelijk bijna even leuk als wij. Over taaldieren (terroroehoe/oehoeligan), en taalblunders (labbekak), en de taal van vijftig jaar geleden (provo's), en nog veeeeel meer.

Enfin. Hier een impressie van hoe dat er nou uitziet, ons boek in de boekwinkel.

Bruna Plein '40-'45 amsterdam

Bruna Arnhem