Translate Milfy!

vrijdag 29 november 2013

10^Taal voor... Aleid Truijens

Taal: wie is er niet mee bezig? Blogs, twitters, tijdschriften, polemieken, ingezonden brieven, boeken. Er zijn heul veul mensen met evenveul meningen. Toch zijn er ook mensen die zich meer met taal bezig houden dan anderen. Daarom vraagt Milfje Meulskens hun mening over taal. Vandaag aan het woord is Aleid Truijens. Behalve dat ze als columniste bij de Volkskrant regelmatig over taal, onderwijs en taalonderwijs schrijft, is zij journalist, recensent, romanschrijver en biograaf van F.B. Hotz.


  1. Wat betekent taal voor jou?
Alles.
In twee zinnen gaat het niet, dan maar in één woord. Nou vooruit: mijn belangrijkste instrument, om de denken, te werken, te bewonderen, te overtuigen, me te vermaken.

  1. Wat vind je van spellingsregels?
Noodzakelijk. Maar spelling is de taal niet. Spelling is een afspraak. Om elkaar schriftelijk te begrijpen, moeten we dezelfde afspraak volgen. Kinderen leren spellen is helemaal niet moeilijk, maar het gebeurt niet. 

  1. Erger je je aan het taalgebruik van mensen?
Ja. Maar niet aan slordige taal, taalfouten, straattaal, nieuwvormingen enz. Taal leeft. Ik heb wel een hekel om omslachtig, omfloerst en onduidelijk taalgebruik.

  1. Waarom denk je dat mensen zich ergeren aan taalgebruik?
Sommigen omdat het heerlijk is om de schoolmeester uit te hangen en het zelf zo goed te weten. Anderen uit liefde voor de taal.

  1. Je schrijft in De Volkskrant vaak over het enorme belang van taalonderwijs. Hoe zou het Nederlandse taalonderwijs volgens jou verbeterd kunnen worden?
Heb je even? Samangevat: betere lerarenopleiding met meer uren taal en lezen. Kinderen meer verhalen laten lezen en schrijven. Dagelijks poëzie voorlezen. Vaker enthousiaste schrijvers uitnodigen op school.

  1. Wat is je lievelingswoord?
Ik houd van compacte woorden, waarvan je de betekenis meteen voor je ziet: ziektewinst, éénpitter, zelfkazer, zelfbevlekker, doemdenker, treurwilg. Niet per se mooie  woorden. Taal hoeft niet mooi te zijn, stijl wel. Of liever: precies goed.

  1. Heb je een taalwens, en zo ja, wat is het?
Nee, geen taalwens, taal is levend en echt, als adem. Ze gaat haar eigenwijze gang maar. Mijn wens is, zie boven, dat meer mensen beter gaan schrijven.

  1. Wier of wiens taalgebruik vind je inspirerend?
Met name een heleboel schrijvers en dichters: F.B. Hotz, Gerard Reve, Remco Campert, Hella Haasse, Emily Dickinson, Nijhoff, Slauerhoff, Pessoa. 

    9. Welke taal zou je nog wel eens willen leren en waarom?

Ik zou best nog eens Spaans willen leren, om al die schitterende Spaanstalige literatuur (Lorca, Borges, Marquez)  in het origineel te kunnen lezen. Of Portugees, want hetzelfde geldt voor de dichter Pessoa. Maar ik vrees dat het er niet van gaat komen, geen tijd!


10. Ken je nog een leuke woordgrap, taalgrap of taalspelletje?

Ik houd niet zo van taalgrappen en woordspelingen. Taalspelletje: ik speel graag Ruzzle op mijn iPad, ben er licht verslaafd aan.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten